Veiliger, autoluwe Dorpsstraat

De Dorpsstraat moet veiliger. Eind 2023 heeft de gemeenteraad het 'tussenbesluit' genomen om de Dorpsstraat daarom autoluw te maken, liefst door het instellen van eenrichtingverkeer (noord-zuid) in de straat. Deze mogelijke oplossing wordt nu verder uitgewerkt. Er wordt ook onderzocht welke effecten dat heeft op omliggende straten.

Verkeersaanpassingen aan de Dorpsstraat hangen samen met het opstellen van een nieuw Integraal VerkeersPlan (IVP) voor heel Castricum en Bakkum.

Achtergrond

Het Integraal Verkeers- en VervoersPlan uit 2004 is verouderd, want 'het verkeer' in Castricum en Bakkum ziet er inmiddels anders uit. We werken aan een nieuw, actueler plan, waarin we 10 jaar vooruitkijken (2025-2035). Daarbij houden we rekening met de vervoersontwikkelingen. Denk aan meer verkeersbewegingen, e-bikes, parkeerdrukte. 

In 2 fases

In een aantal stappen (2 fases) werken we naar een nieuw IVP toe. Onze inwoners en ondernemers betrekken we daarbij. Hieronder staat fase 1 beschreven. Fase 2 gaat over mogelijke verkeersaanpassingen in de overige 5 deelgebieden in de kernen Castricum en Bakkum. We verwachten dat de gemeenteraad het IVP fase 2 2025-2035 kan vaststellen aan het begin van 2025.

Dorpsstraat moet veiliger

De Dorpsstraat moet veiliger. Al sinds 2005 is de veiligheid van het verkeer in de straat een zorg van het gemeentebestuur (zie hieronder, 'Eerdere maatregelen'). In 2008 heeft de gemeenteraad besloten om de Dorpsstraat autoluw te laten maken door deze in te richten als fietsstraat. In 2010 is de Dorpsstraat, na een actieve participatie, ook als zodanig ingericht. In 2021 is vastgesteld dat de fietsstraat niet veilig meer is: er rijden te veel auto’s om het als veilige fietsstraat te kunnen aanmerken. "De Dorpsstraat móet veiliger", stelde de gemeenteraad.

In 2023 is er daarom een intensief participatietraject geweest waarin de inwoners en ondernemers van Castricum is gevraagd mee te denken naar oplossingen voor deze straat. Daaruit kwamen 26 mogelijke oplossingen naar voren.

Na onderzoek en verkeersberekeningen kwam één subvariant als meest geschikt naar voren, omdat die het beste aansluit bij de kaders die de gemeenteraad heeft meegegeven: invoering van eenrichtingverkeer (noord-zuid) in de Dorpsstraat voor auto’s, vrachtverkeer, bussen en motoren. De raad nam eind 2023 het 'tussenbesluit' om de straat op deze manier autoluw te maken. In een korte film legden we deze 'voorkeursvariant' uit:

Bekijk de film

Effecten van de voorkeursvariant

De voorkeursvariant wordt momenteel verder uitgewerkt. Er wordt ook bekeken welke effecten dat heeft op omliggende straten, of eenrichtingverkeer in de Prinses Beatrixstraat nodig is. En of de maximumsnelheid op de Prinses Beatrixstraat- Ruiterweg-Mient-Stationsweg-Beverwijkerstraatweg naar 30km/u kan. 

De gemeente wil de maatregelen uitvoeren in 2026-2027. In de tussentijd wil de gemeente al snelheidsbeperkende maatregelen aanbrengen in de straat. Die worden naar verwachting in 2025 aangebracht. 

Belangrijk bijkomend effect van de voorkeursvariant is dat tegelijkertijd de verkeerssituatie rond de - aangrenzende - overweg Beverwijkerstraatweg veiliger wordt.  

Autoluw, leefbaarder en aantrekkelijker

Met autoluw bedoelen we dat het aantal auto’s dat door de Dorpsstraat rijdt, wordt beperkt. Zo ontstaat meer ruimte voor (brom)fietsers en voetgangers. 

We zien dit moment ook als kans om de Dorpsstraat aantrekkelijker en leefbaarder in te richten. Omdat de functie van winkels en de manier van winkelen de afgelopen jaren is veranderd, moeten we nieuwe manieren aanboren om het dorpscentrum aantrekkelijk te houden voor bezoekers van winkels en horeca en leegstand te voorkomen.

We werken daarvoor samen met ondernemers aan een winkelgebied waar mensen graag komen en verblijven en ook gebruikmaken van andere verblijfsvoorzieningen. We gaan onder andere de 3 pleinen in het centrum verlevendigen, met een meer gebruikersvriendelijke inrichting en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Er wordt bovendien gekeken naar parkeren voor bezoekers van winkels en het bevoorraden van winkels, en het regelen van toegang voor bestemmingsverkeer. 

Meedenken met oplossingen: participatie

Omwonenden en ondernemers hebben mogen meedenken over oplossingen voor een autoluwe Dorpsstraat. 

De eerstvolgende participatie voor de inrichting van de Dorpsstraat vindt naar verwachting plaats in 2024/2025. 

Samenhang projecten

Dit schema is een visuele weergave van de onderlinge samenhang tussen de projecten die te maken hebben met de toekomst van het verkeer in Castricum en Bakkum.